Senarai Kawan

Selasa, 12 Jun 2012

Aku Juga Mencintaimu-Bab 16


SUASANA nyaman di kampung Sungai Sireh sungguh menyenangkan fikiran Firdaus. Sudah seminggu Firdaus menghabiskan masa di kampung halamannya. Sejak menjejakkan kaki di kampungnya, ternyata segala masalah yang melanda dirinya kini seperti sudah hilang. Sungguh mendamaikan. Firdaus mengatur langkahnya perlahan-lahan menuju ke bawah pokok cermai yang terletak tidak jauh dari rumahnya. Firdaus terus melabuhkan punggungnya duduk di kerusi kayu yang berada di situ.  Firdaus termenung jauh. Pandangannya dilemparkan ke sawah padi nan hijau yang terbentang luas. Deruan angin menyapa lembut ke wajahnya. Terasa dingin. Nyaman. Mendamaikan jiwa.
            Ya, di sinilah bermula detik pertemuanan dirinya dengan Qistina. Terlalu banyak kenangan dia bersama dengan Qistina. Ingatannya,  kembali teringat kepada seseorang yang pernah menjadi sebahagian daripada hidupnya dulu. Kini, segalanya sudah musnah disebabkan kesalahannya sendiri. Firdaus melepaskan keluhan perlahan.
            Firdaus tidak menyangka hubungannya dengan Alia berakhir begitu saja. Selama ini, dia mempercayai Alia sepenuh jiwanya, ternyata dia tersilap menilai Alia. Kini, Alia juga curang di belakangnya. Mungkin inilah akibatnya di atas perbuatannya kerana mempermainkan perasaan Qistina dulu. Barulah Firdaus merasa bersalah dan tahulah dia bagaimana perasaan seseoarang apabila dirinya di permainkan. Firdaus dapat merasakannya. Pasti hati dan perasaan Qistina hancur apabila dia memutuskan tali pertunangannya dengan Qistina dulu. Fidaus rasa sungguh menyesal! Firdaus menghela nafas panjang.
            Berfikir nasib yang menimpa ke atas dirinya. Firdaus mengimbau kembali perkenalannya dengan Qistina dulu. Firdaus memerhati dari jauh, seorang gadis yang duduk di kerusi kayu di bawah pokok cermai yang berada tidak jauh dari rumahnya. Gadis itu sedang termenung jauh, pandangannya dilemparkan ke arah sawah padi yang terbentang luas di hadapannya kini. Sungguh mendamaikan. Firdaus mengatur langkahnya cuba mendekati gadis itu secara senyap.
            “Assalamualaikum, awak?” tegur Firdaus. Gadis itu berpaling masih terkejut dengan kehadiran Firdaus di situ.
            “Wa’alaikumsalam,” jawab gadis itu ringkas sambil tersipu menahan malu.
            “Awak memang suka datang kat sini, ya? Hari-hari saya nampak awak,” jelasnya lagi. Gadis itu masih diam membisu. Firdaus cuba memancing.
            “Awak pun suka datang sini jugak ke?” tanya gadis itu tiba-tiba bersuara. Firdaus tersenyum.
            “Saya suka tempat ni. Bila saya ada cuti semesta saya selalu lepak kat sini. Tempat ni sungguh menenangkan fikiran saya,” luahnya kepada gadis itu.
            “Saya tak pernah nampak awak sebelum ni?” tanya gadis itu lagi.
            “Saya jarang balik kampung ni. Saya masih belajar lagi, bila cuti aje baru saya datang sini. Awak pulak?”
            “Dah kat ni dah memang tempat saya. Boleh dikatakan hari-hari saya datang sini,” jawab Qistina lagi. “Saya mintak diri dululah, hari nak gelap ni,” kata Qistina lagi sebelum berlalu.
            “Sebelum tu, boleh saya tahu nama awak?”
            “Err… saya Qistina Alesya awak boleh panggil Qis. Awak pulak?”
            “Saya Alif Firdaus panggil Fir aje,” jawab Firdaus semula sambil memperkenalkan dirinya. Boleh saya jumpa awak lagi esok?”
            “Insya Allah. Saya mintak diri dulu,” ujarnya lagi. Qistina mengayuh basikalnya semula. Firdaus hanya memerhati kelibat Qistina yang kian hilang dari pandangannya.
            “Apa yang kau menungkan tu?” sapaan Qabil mencantas lamunan Firdaus yang sudah menerawang jauh. Firdaus berpaling.
            “Kau Qabil. Aku ingatkan siapalah tadi. Macam mana kau tahu aku kat sini?” tanya Firdaus sebaik saja Qabil melabuhkan punggungnya duduk di kerusi kayu di sebelah Firdaus.
            “Tadi, aku pergi ke rumah kau. Mak kau yang kata kau selalu melepak kat sini,” terangnya lagi.
            “Kau ada masalah ke? Tak pernah aku tengok kau macam ni? Dah macam ayam berak kapur  tau tak?” perli Qabil sambil melepaskan tawanya.
            “Kau jangan nak perli aku.”
            “Cuba kau cerita kat aku apa masalah kau. Manalah tau aku boleh tolong?”
            “Entahlah, susah aku nak cakap.”
            “Pasal Qis lagi ke?”
            “Tu pun satu hal jugak. Aku rasa menyesallah Qabil lepaskan adik kau dulu.”
            “Dahlah, kau jangan fikir lagi pasal hal tu. Qis dah kahwin. Dia dah jadi bini orang lain pun. Kau menyesal pun dah tak guna. Benda dah jadi.”
            “Tu aku tahulah. Aku dah putus dengan Alia. Dia curang kat belakang aku,” luah Firdaus dengan perasaan kecewa.
            “La… macam mana boleh jadi macam tu, pulak? Aku tak sangkalah Fir dia sanggup buat macam tu kat kau.”
            “Tu balasan aku sebab kecewakan perasaan Qis kut? Sekarang aku yang kena balik,” adu Firdaus kepada Qabil.
            “Bersabarlah Fir. Mesti ada hikmah disebaliknya nanti. Kau kena kuat harungi semuanya,” pujuk Qabil sambil tangannya memegang bahu Firdaus. Qabil cuba menyenangkan keadaan Firdaus dengan rasa simpati.
            Qabil dan Firdaus adalah sahabat baik. Mereka berdua sudah lama berkawan sejak di bangku sekolah lagi. Qabil juga tidak menyangka dalam diam-diam Firdaus menyimpan perasaan kepada adiknya Qistina.
            “Oh ya, terlupa pulak aku. Yang kau cari aku sampai ke sini tadi ada apa?” tanya Firdaus semula. Qabil terus mengetuk kepalanya sendiri. Terlupa sekejap tujuannya berjumpa dengan Firdaus tadi.
            “Aku nak mintak tolong dari kau sikit. Boleh tak kau panjat pokok kelapa untuk aku?” soalnya sambil menggarukan kepalanya.
            “Nak buat apa?”
            “Ambil daun ketupat.”
            “Kau gila ke?”
            “Kenapa pulak?”
            “Dah kau suruh aku ambik daun ketupat sedangkan hari raya lambat lagi apa. Ke kau memang buang tebiat.”
            “Masalahnya sekarang kau boleh tolong aku ke tak ni?
            “Kau tak reti panjat pokok ke? Aku rasa kau duduk lama kat kampung dari aku. Tak pasal-pasal aku yang kena pulak,” bidas Firdaus.
            “Alah… banyak songehlah kau ni Fir. Kalau aku tau, tak adalah aku mintak tolong kat kau,” katanya sambil tersengih.”
            “Yalah, mak kau nak buat apa dengan daun ketupat tu?”
            “Nak buat ketupatlah ngok!” Apa, kau ingat bila hari raya aje ke boleh buat ketupat. Hari lain tak boleh!”           
            “Siapa yang mengidam sebenarnya?”
            “Qislah, sapa lagi. Tadi dia telefon bagitahu nak balik kampung hari ni. Lepas tu siap pesan suruh mak aku  buat ketupat sikit. Mengidam katanya,” kata Qabil lagi.
            “Maksud kau, Qis dengan suami dia nak balik sini?”
            “Yalah, siapa lagi.”
            “Cepatlah, lambat bising pulak orang tua nanti.” Qabil sudah membongceng motosikalnya manakala Firdaus duduk dibelakang. Kata-kata dari Qabil sebentar tadi masih terngiang-ngiang di telinganya. Tak akan Qistina mengandung kut! Timbul pelbagai andaian di fikirannya.
            Puan Hashimah sedang sibuk memasak di dapur untuk hidangan tengah hari. Betapa dia gembira sekali, apabila Qistina menelefonnya malam tadi. Tak sabar nak bertemu dengan Qistina. Sungguh, dia merindui anak perempuannya yang seorang ni. Lebih-lebih lagi, apabila Qistina sendiri meminta Puan Hashimah membuat ketupat Katanya, teringin nak makan. Terpaksalah Puan Hashimah menyuruh Qabil dan Firdaus mengambil daun ketupat. Puan Hashimah terkocoh-kocah berlari-lari anak apabila kedengaran enjin kereta memasuki kawasan rumahnya. Setelah memakirkan keretanya, Hisyam dan Qistina disambut oleh Puan Hashimah sendirian.
            “Umi, mana yang lain? Senyap aje rumah ni?” tegur Qistina apabila sudah berada di dalam rumahnya.
            “Abah kamu pergi ke masjid dengan adik. Along pulak, entahlah umi pun tak tau ke mana dia merayap. Pagi tadi, suruh dia anyam daun ketupat, lepas tu aje terus hilang. Dia tu memang tak lekat kat rumah Qis. Tahu ajelah perangai along kamu tu,” adu Puan Hashimah.
            “Syam duduk dulu, ya. Umi nak pergi hidangkan makanan. Kejap lagi kita boleh makan sama-sama,” pelawa Puan Hashimah. Nampaknya, Hisyam masih segan dengan suasana di kampung Qistina.
            “Kalau abang nak berehat dulu, marilah Qis tunjukkan bilik.” Hisyam terus mengikuti langkah Qistina dibelakang. Di dalam bilik, Hisyam terus merebahkan diri di atas katil. Mungkin letih memandu tadi kot!
            “Abang, baring dulu. Qis nak tolong umi kat daput kejap. Nanti, Qis panggil abang,” kata Qistina lagi. Qistina terus berlalu menuju ke dapur meninggalkan Hisyam sendirian di dalam bilik.
            “Umi, ada buat ketupat ke?” tanya Qistina sebaik saja sampai di dapur.
            “Adalah sikit. Qis mengandung ke?” tanya Puan Hashimah lagi.
            “Hish! Mana adalah umi. Qis teringin nak makan aje. Tak salah, kan.”
            “Yalah tu. Qis boleh tolong hantarkan ketupat dan rendang ni ke rumah Mak Jah tak?”
            “Kenapa pulak umi?”
            “Tadi, Fir yang tolong ambilkan daun ketupat tu. Dia cakap kalau dah siap masak nanti dia nak sikit. Tu yang umi nak mintak Qis tolong hantarkan.”
            “Umi, suruhlah adik tak pun along, tu!” Qis tak naklah.”
            “Pergilah kejap hantar, kan Qis. Tadi dia dah susah-susah tolong ambilkan daun ketupat ni tau. Kalau nak tunggu yang lain balik lambat lagilah. Lapar pulak budak tu nanti,” Puan Hashimah mengomel sendirian.
            “Yalah, yalah,” jawab Qistina ringkas. Qistina terus mengambil bekas yang sudah dipesan uminya tadi. Qistina mengambil basikalnya di bawah rumah kemudian meletakkan bekas didalam bakul yang berada di basikalnya itu. Qistina mengayuh perlahan-lahan basikalnya menuju ke rumah Mak Jah.
            “Assalamualaikum Mak Jah,” laung Qistina apabila sudah sampai di hadapan rumah Mak Cik Azizah yang di panggil Mak Jah.
            “Fir, cuba tengok sapa kat luar tu kejap!” laung Mak Jah kepada anaknya Firdaus yang sedang khusyuk menonton TV.
            “Wa’alaikumsalam,” ucap Firdaus. Terkejut bukan kepalang Firdaus apabila Qistina yang datang ke rumahnya.
            “Errr… umi suruh hantarkan ketupat dengan rendang ni kat Fir,” kata Qistina sambil tangannya menghulurkan bekas kepada Firdaus yang masih tercegat memandang Qistina. Qistina rasa tak selesa apabila mata Firdaus sedari tadi asyik merenungnya.
            “La… Qis rupanya. Mak Jah ingatkan siapa tadi.
            “Umi mintak Qis bagi makanan kat Mak Jah tadi. Tunjuknya ke arah bekas yang telah Firdaus pegang.
            “Bila Qis sampai?” tanya Mak Jah.
            “Baru aje Mak Jah. Kalau macam tu Qis balik dululah,” kata Qistina sebelum berlalu meninggalkan kawasan rumah Firdaus. Dari jauh, Firdaus memandang kelibat Qistina yang semakin hilang dari pandangannya. Dia terlalu merindui Qistina.
            “Fir, sudahlah tu. Bini orang tu tak baik pandang macam tu,” kata Mak Jah kepada anaknya Firdaus. Firdaus berlalu masuk ke dalam rumahnya dengan perasaan yang hampa dan kecewa. Mak Jah hanya menggelengkan kepalanya saja apabila melihat wajah kecewa anaknya itu.
            Qistina meluru masuk ke dalam rumahnya. Dia terus merebahkan diri ke dalam biliknya. Nasib baik kelibat Hisyam tiada di situ. Hatinya berdebar-debar apabila bertemu dengan Firdaus tadi. Sudah lama dia tidak bertemu dengan Firdaus. Lebih-lebih lagi semasa Firdaus merenung wajahnya. Qistina tidak dapat menahan renungan tajam yang diberikan oleh Firdaus. Sehingga kini, dia masih tidak dapat melupakan Firdaus. Qistina mengeluh. Sepatutnya dia memberikan peluang kepada Hisyam yang sudah bergelar suaminya kini, bukannya Firdaus. Dia harus melupakan Firdaus. Nekadnya!
            “Qis, kenapa ni?” tegur Hisyam.
            “Eh… abang. Tak ada apa-apa. Qis okey aje,” jawabnya ringkas. Hisyam hairan dengan sikap Qistina sebentar tadi. Sedari tadi, dia memandang Qistina seperti ada sesuatu yang disembunyikan tanpa pengetahuannya.
            “Mari, umi ajak makan. Semua dah tunggu Qis tu,” kata Hisyam. Qistina terus membuntuti langkah Hisyam dari belakang. Semua ahli keluarga turut berada di situ sedang menunggu kehadirannya saja. Setelah membaca doa, mereka sekeluarga menikmati hidangan makan tengah hari itu dengan penuh berselera sekali. Qistina hanya diam membisu.
            Hisyam melemparkan pandangan ke arah susuk tubuh Qistina yang sudah lena di atas katil. Sejak makan tengah hari tadi, Qistina tidak banyak bercakap dengannya.  Timbul kemusykilan terhadap Qistina. Pasti ada sesuatu yang mengganggu fikiran Qistina ketika itu. Kalau tidak, kenapa Qistina tiba-tiba saja berubah. Hisyam cuba menarik selimut untuk menutupi tubuhnya. Kesejukan malam itu terasa hingga sampai ke tulang hitamnya. Akhirnya, dia terlena sehingga ke pagi.
            Bunyi laungan azan subuh menganggu tidurnya. Qistina terjaga dan terus membuka matanya. Dia  melihat jam yang tergantung di dinding biliknya. Sudah berginjak ke pukul 6.00 pagi. Segera dia bangun dan mengambil wuduk. Sebelum itu dia sempat mengejutkan Hisyam yang masih diulit lena. Kesian Hisyam kesejukkan. Selepas menunaikan solat subuh, Qistina bangun menuju ke dapur membantu uminya menyediakan sarapan manakala Hisyam menyambung tidurnya semula.
            “Selamat pagi umi,” ucap Qistina apabila ternampak kelibat uminya berada di dapur.
            “Awalnya Qis bangun. Dah solat? Syam dah bangun?” tanya Puan Hashimah.
            “Dah solat dengan abang tadi. Dia tidur balik.”
            “La… kesian menantu umi.”
            “Umi, nak buat sarapan apa pagi ni?”
            “Kita goreng mihun ajejalah.”
            “Okey, biar Qis yang masak.” Qistina menyediakan bahan-bahan yang perlu mengoreng mihun. Setelah siap menyediakan sarapan pagi dan menghidangkannya di atas meja makan Qistina meminta diri untuk masuk ke dalam biliknya semula untuk membersihkan diri. Kemudian, dia akan mengejutkan Hisyam untuk bersarapan. Hisyam bingkas bangun apabila dikejutkan oleh Qistina. Dia mengosok matanya mungkin masih mengantuk barangkali.
            “Umi, Qis nak keluar ambil angin kejap ya. Nanti Syam keluar umi suruh dia sarapan dulu. Tak payah tunggu Qis,” beritahu Qistina sebelum dia berlalu keluar dari rumah itu.
            “Yalah, Qis nak pergi kat bawah pokok cermai tu ke?
            “Haah, kejap aje umi. Qis dah lama tak pergi sana.” Puan Hashimah hanya memerhati Qistina dari jauh. Dia menggelengkan kepalanya saja.
            Qistina menyandarkan basikalnya di tepi pokok cermai. Kemudian, dia melabuhkan punggungnya duduk di kerusi kayu yang berada di situ. Di sinilah terpahat segala kenangan bersama Firdaus dulu. Kini, semuanya sudah hancur berderai. Tak mungkin, kembali lagi. Sepatutnya Qistina memberi peluang kepada dirinya dan juga Hisyam bukannya Firdaus. Dia harus melupakan semua kenangannya bersama dengan Firdaus. Hisyam adalah suaminya yang sah dan berhak ke atas dirinya. Qistina tidak mahu melukai hati dan perasaan Hisyam terhadapnya.
            Firdaus hanya memerhati Qistina dari jauh. Dia tahu Qistina pasti akan meluangkan masa di tempat ini. Oleh sebab itu, pagi-pagi lagi dia sudah menunggu kedatangan Qistina. Firdaus cuba mendekati Qistina. Dia mengatur langkahnya perlahan-lahan tidak mahu Qistina menyedari kehadirannya di situ.
            “Qis,” panggil Firdaus. Qistina pantas menoleh melihat empunya suara yang memanggil namanya tadi.
            “Fir…” jelas Qistina terkejut dengan kehadiran Firdaus di situ.
            “Maafkan Fir, kalau menganggu Qis. Qis sihat?”
            “Qis sihat macam yang Fir lihat sekarang ni. Fir pulak?”
            “Fir tak sihat. Fir rindukan Qis,” Qistina terkejut dengan pengakuan yang keluar dari bibir Firdaus. Sepatutnya Firdaus tidak berhak berkata begitu kepadanya.
            “Apa yang Fir merepek ni?” katanya dengan nada yang tinggi.
            “Fir, tahu Qis tak bahagia dengan kehidupan Qis sekarang? Fir nak kita berbaik semula,” ucapnya terus-terang.
            “Fir dah gila agaknya. Qis masih isteri orang!”
            “Fir tak gila. Fir masih sayangkan Qis. Fir menyesal putuskan hubungan kita dulu,” katanya separuh tak sedar.
            “Sudahlah. Qis nak balik. Lupakan Qis. Qis bukan milik Fir lagi!” ucapnya dengan tegas.
            “Fir, akan pastikan Qis milik Fir suatu hari nanti,” jeritnya kuat kepada Qistina. Qistina geram dengan tindakan berani yang diucapkan oleh Firdaus tadi. Tidak mungkin, Firdaus akan merampasnya daripada Hisyam.
           








1 ulasan:

  1. wat nOvel gak ke? hihi,,

    Jemput baca nOvel ima ye tuan rumah dan tetamu2nya. (^^)y

    BalasPadam