Senarai Kawan

Isnin, 11 Jun 2012

Aku Juga Mencintamu-Bab 17


QISTINA mengayuh basikalnya sekuat hati untuk sampai ke rumahnya. Setelah meletakkan basikal di bawah rumah semula, dia terus berlari-lari anak masuk ke dalam rumah. Qistina terus menyebamkan dirinya di atas katil. Qistina menangis teresak-esak. Pertemuan dengan Firdaus sebentar tadi, menimbulkan prasangka yang buruk bakal menimpanya. Tidak mungkin Firdaus akan merampasnya kembali. Tidak mungkin! Jauh di sudut hatinya ingin berbaik semula dengan Firdaus. Qistina tidak mahu menyakiti hari dan perasaan Hisyam terhadapnya. Hisyam juga telah berjanji tidak akan mempersia-siakan Qistina. Qistina bingung!
            Hisyam hanya memerhati gelagat Qistina sedari tadi. Timbul rasa ingin tahu, apabila melihat wajah Qistina sebentar tadi. Apa yang sudah berlaku? Hisyam cuba mendekati Qistina secara dekat.
            “Qis, kenapa ni?” tanya Hisyam risau.
            “Tak ada apa-apa,” jawabnya ringkas dan perlahan.
            “Kalau tak ada apa-apa, kenapa Qis menangis?”
            “Mata Qis masuk habuk. Abang jangan risau ek… Qis okey,” kata Qistina lagi sebelum berlalu meninggalkan Hisyam sendirian di dalam bilik. Hisyam pasti, mesti ada sesuatu yang menghantui fikiran isterinya itu. Kalau tidak, kenapa mata Qistina bengkak. Hisyam mesti cari puncanya! Hisyam meluru keluar daripada biliknya. Segera dia mendapatkan uminya yang kini berada di dapur.
            “Umi, tadi Qis pergi mana?” tanyanya sebaik saja berada di dapur.
            “Kalau tak silap umi, Qis selalu pergi kat pokok cermai kat rumah Fir,” beritahu Puan Hashimah. Hisyam ternyata terkejut apabila nama Fidaus di sebut.
            “Kenapa Syam tanya umi macam tu? Ada apa-apa yang jadi kat Qis ke?” tanya Puan Hashimah bertalu-talu. Risau dengan anaknya yang seorang itu.
            “Tak ada apa-apalah umi. Syam nak keluar kejap.” Puan Hashimah mengangguk-anggukkan. Hisyam melihat Qausar sedang membersihkan motosikal milik ayahnya di bawah rumah. Segera dia pergi ke arah Qausar.
            “Adik,  abang nak tanya sikit. Adik tahu tak kat tempat yang selalu angah pergi?”
            “Tahu,” jawab Qausar.
            “Boleh bawak abang ke sana?” Qausar terus mengangguk. Kita naik motor abah. Biar abang yang bawa, adik tunjukkan aje jalannya.” Hisyam dan Qausar membonceng motosikal milik Haji Ramli untuk pergi ke tempat itu. Apabila sampai di tempat yang ingin dituju, Hisyam memberhentikan enjin motosikalnya dan memakirnya di situ.
            “Abang kat sinilah tempatnya,” beritahu Qausar apabila sudah sampai di tempat itu. Hisyam memerhati disekeliling kawasan itu. Matanya terpukau melihat keindahan yang terpamir di situ. Patutlah Qistina selalu meluangkan masanya di sini.
            “Adik, tu rumah sapa?” soalnya semula sebaik saja matanya ternampak satu rumah yang tidak jauh dari tempat itu.
            “Oh… Tu rumah abang Fir. Dah seminggu dia ada kat sini. Abang nak jumpa dia ke? Adik boleh bawakan,” pelawanya lagi. Qausar berterus-terang. Air muka Hisyam tiba-tiba saja berubah apabila terdengar penjelasan Qausar sebentar tadi. Hisyam mengikuti langkah Qausar yang sudah berada di hadapan rumah Firdaus.
            “Assalamualaikum,” ucap Qausar memberi salam.
            “Wa’alaikumsalam,” jawab Firdaus yang berada di dalam rumah. Segera menjenguk kepala di pintu rumahnya. Alangkah terkejutnya apabila melihat tetamu yang datang bertandang ke rumahnya. Masing-masing terkedu memandang sesama mereka.
            “Abang Fir, ni Qausar kenalkan abang Syam suami Kak Qis,” Mereka berjabat tangan. Senyuman terukir di wajah masing-masing.
            “Mak Jah ada tak abang Fir?” tanya Qausar semula.
            “Dia ada kat dalam.”
            “Adik nak jumpa dengan Mak Jah kejap. Abang berdua berboraklah dulu,” sambungnya lagi. Selepas itu, Qausar terus masuk ke dalam rumah menuju ke dapur mencari kelibat Mak Jah. Sementara di luar, Hisyam mengambil peluang ini untuk berterus-terang dengan Firdaus mengenai Qistina.
            “Aku nak tanya kau sikit. Tadi kau ada jumpa dengan Qis ke?” ajunya dengan nada yang tinggi.
            “Kenapa kau nak tahu.”
            “Sebab aku  ni suami dia! Aku ada hak ke atas dirinya,” ujar Hisyam marah.
            “Hak? Apa kau ingat aku tak tahu, Qis masih tak boleh terimakan kau lagi, kan. Sebab dia masih sayangkan aku. Kau yang jadi penghalang aku nak berbaik semula dengan dia.”
            “Tu salah kau sendiri. Kau yang cari masalah. Kau ada perempuan lain!” Kau ingat ni Fir, aku tak akan biarkan kau rampas Qis dari aku. Kau dah banyak menyeksa diri dia. Dia dah tak sayangkan kau. Ingat tu!” teriaknya. Hisyam berdengus marah. Dia mahu mempertahankan haknya dengan Qistina. Firdaus tidak berhak berbuat begitu kepadanya.
            “Kurang ajar!” belum sempat tangan Firdaus menyambar muka Hisyam, Qistina sudah berada di situ.
            “Fir!” jerit Qsitina sambil memanggil namanya. “Jangan sesekali buat macam tu pada Syam. Dia suami Qis,” ugutnya kepada Firdaus. Firdaus melepaskan cengkamannya. Tidak jadi menumbuk Hisyam. “Fir, tolong jangan ganggu hidup Qis dan Syam lagi,” katanya lagi. Firdaus terpinga-pinga. Dia meraup muka dengan kedua-dua tanganya. Dia tidak menyangka Qistina sanggup mempertahankan Hisyam daripadanya. Firdaus tersalah menilai Qistina. Ternyata, Qistina sudah tidak menyayangi dirinya lagi. Firdaus menyesal!
            Qistina dan Hisyam terkocoh-kocoh masuk ke dalam rumah dan terus menuju ke bilik mereka. Qistina terus melabuhkan punggung duduk di tepi katil. Amarahnya membuak-buak dengan kerenah Hisyam dan Firdaus sebentar tadi. Mujurlah, dia tiba awal di rumah Mak Jah kalau tidak, tak tahulah apa yang terjadi!
            “Abang ni buat malu Qis aje. Nasib baik umi bagitahu Qis tadi. Kalau Qis tak datang tadi, maunya abang dah bertumbuk dengan Fir tu,” marahnya kepada Hisyam sebaik saja sampai di rumahnya.
            “Salah ke kalau abang nak pertahankan isteri abang?”
            “Tak salah. Tapi, tak payahlah sampai nak bertumbuk-tumbuk tadi.”
            “Qis, tak bagitahu abang yang Qis jumpa dengan Fir tadi.”
            “Okey, Qis mintak maaf. Qis tak sengaja terjumpa dia dekat situ. Qis tak ada niat nak berbohong dengan abang. Qis cuma tak mahu abang risaukan Qis,” luah Qistina. Dia tidak mahu memanjangkan cerita lagi. Biarlah dia berterus-terang saja. Tu lebih baik!
            “Abang pun nak minta maaf. Abang tak sepatutnya mengesyaki Qis yang bukan-bukan. Abang cemburu bila dapat tahu Qis jumpa dengan Fir. Maafkan abang,” Hisyam berterus-terang. Timbul rasa menyesal di wajahnya. Dia tidak patut bertindak melulu tanpa tahu keadaan yang sebenarnya.
            “Abang, jangan risau. Qis tak akan berbaik semula dengan Fir. Qis mahu abang percayakan Qis. Abang yang berhak ke atas diri Qis, bukannya dia.” Lega rasanya apabila Qistina berkata begitu kepadanya. Dia tidak harus mempercayai kata-kata Firdaus. Hisyam terus merangkul badan Qistina dan memeluknya yang berdiri di hadapannya kini.
            “Abang sayangkan Qis,” ucapnya perlahan sambil merangkul tubuh Qistina ke pangkuannya dan memeluknya. Qistina membalas pelukan Hisyam. Terasa dirinya dihargai oleh Hisyam. Lantas Hisyam terus mencium dahi Qistina. Qistina membiarkan saja sehingga bibir mereka bersentuhan. Qistina seperti merelakannya. Dia rasa ada ketenangan di situ, seolah-olah Hisyam ingin meredakan keresahannya dengan caranya tersendiri. Cara seorang lelaki dan suami...
            Bunyi ketukan dari luar bilik, membuatkan Qistina dan Hisyam tersentak. Masing-masing malu dengan keterlanjuan mereka sendiri.
            “Qis, Syam, buka pintu ni,” ujar Puan Hashimah dari luar. Terpancul muka Qistina dan Hisyam. Puan Hashimah pelik dengan anak dan menantunya itu. Apa yang sebenarnya terjadi atau dia sendiri yang tidak kena dengan waktunya. Musykil! Puan Hashimah menggarukan kepalanya yang tidak gatal.
            “Umi, kenapa?” tanya Qistina sebaik saja dia membuka pintu biliknya.
            “Err… tak ada apa-apalah. Umi ada kerja kat dapur ni.” Puan Hashimah terus melangkah menuju ke dapur. Membatalkan niatnya saja untuk bertanya kepada anak dan menantunya itu.
            “Fuh! Nasib baik umi ke syak apa-apa tadi,” Qistina rasa lega sambil mengurut dadanya. Qistina memandang ke arah Hisyam yang masih merenungnya sedari tadi. Naik kecut perutnya! “Qis keluar dulu. Nak tolong umi kat dapur,” sambungnya lagi. Qistina mengambil keputusan untuk keluar daripada bilik itu. Dia tidak sanggup berdepan dengan Hisyam  kini semua  itu disebabkan keterlanjuran mereka sendiri.
            “Umi, ada apa-apa yang boleh Qis tolong?” soalnya sebaik saja berada di dapur apabila uminya sedang membuat sesuatu.
            “Emm… tak payahlah Qis. Dah nak siap ni. Umi tengah buat lepat labu sikit. Abah ambil dari kebunnya tadi,” jawab Puan Hashimah pula.
            “Sedapnya umi. Dah lama Qis tak makan lepat labu yang umi buat ni,” kata Qistina teruja. Rasa tidak sabar nak makan.
            “Syam mana? Umi tak nampak pun dari tadi?” tanya Puan Hashimah baru perasaan apabila tidak nampak kelibat Hisyam di situ.
            “Dia ada kat dalam bilik. Tidur agaknya.”
            “Umi nak tanya sikit ni. Apasal bising-bising kat dalam bilik tadi?”
            “Ohh… tak adalah umi. Abang tu cari pasal dengan Fir. Nyaris-nyaris nak bertumbuk, nasib baik Qis sempat datang, kalau tak maunya dah bergusti kut dekat sana.”
            “Laa… habis tu dia okey ke tak?”
            “Okey aje. Umi jangan risau ya.” Puan Hashimah menganggukkan kepalanya.
            Qabil terkocoh-kocoh bergegas berlari menuju ke rumah Firdaus apabila mendengar cerita daripada mulut adiknya Qausar memberitahu Firdaus dan Hisyam  bergaduh. Nyaris-nyaris bertumbuk, nasib baik keadaaan sempat dikawal oleh Qistina. Kalau tidak, maunya dah bergusti bagai! Qabil terpekik-pekik memanggil nama Firdaus sebaik saja sampai di rumah Firdaus. Firdaus segera menjengukkan kepalanya di tingkap rumahnya melihat kelibat siapa yang memanggilnya.
            “Apa hal kau cari aku ni?”
            “Aku dengar kau bergaduh dengan Syam. Apa cerita?”
            “Dia yang datang cari pasal dengan aku dulu! Anginlah aku.”
            “Kau pun sama, tak mahu mengalah. Siapa suruh? Cuba terima hakikat sikit yang Syam tu suami Qis yang sah. Kau dah tak ada hak ke atas diri Qis lagi. Jangan ganggu hidup dia lagi.”
            “Bukannya apa. Aku masih sayangkan Qislah Qabil. Aku tak boleh lupakan dia.”
            “Kau sengaja cari masalah. Bukan ke kau bercuti nak tenangkan fikiran bukannya timbulkan lagi masalah. Cukuplah Fir. Cuba lupakan Qis Fir. Aku pasti suatu hari nanti kau akan jumpa pengganti yang jauh lebih baik lagi dari Qis dan juga Alia.”
            “Harap-haraplah,” ucapnya dengan penuh pengharapan. Dia tidak sanggup lagi menghadapi semuanya ni. Aduhnya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan