Senarai Kawan

Ahad, 26 Jun 2011

Mencari Sinar Bahagia-Bab 4

BAB 4
            Pagi itu, Aeril Zafrel membawa Mia Zara berjumpa dengan ahli keluarganya seperti yang dirancang. Mia Zara berasa begitu risau sekali apabila Aeril Zafrel menjemputnya masuk ke dalam rumah.
            “Awak, janganlah risau sangat buat seperti yang dah kita rancangkan” ucap Aeril Zafrel untuk menyakinkan Mia Zara. Mia Zara terus menganggukkan kepalanya. Aeril Zafrel memegang tangan Mia Zara dan mereka melangkah masuk ke dalam rumah bersama-sama. 
            Di dalam rumah kelihatan Datin Nora sedang berbual dengan kawannya Datin Safura dan Julia Hana. Mereka terus memandang ke arah Aeril Zafrel dan Mia Zara. Mereka terkejut apabila melihat Aeril Zafrel datang membawa perempuan di sebelahnya. Hati Mia Zara terasa begitu berdebar-debar sekali. Lantas Aeril Zafrel terus memperkenalkan Mia Zara kepada mereka semua.
            “Mama, kenalkan teman wanita Zafrel, Mia Zara” beritahu Aeril Zafrel  kepada Datin Nora. Semua yang berada di situ turut terkejut dengan pengakuan Aeril Zafrel itu. Mia Zara menghulurkan tangannya bersalam dengan Datin Nora termasuk Julia Hana dan Datin Safura. Datin Nora menyambutnya tetapi dengan pantas menarik tangannya semula. Mia Zara dan Aeril Zafrel terkejut dengan reaksi yang diberikan oleh Datin Nora itu. Nampaknya Datin Nora tidak menyenangi dengan kehadiran Mia Zara di rumahnya. Aeril Zafrel berpura-pura melayan Mia Zara dengan mesra dihadapan Datin Nora dan kawannya itu. Mia Zara hanya mengikut rancangan yang diatur oleh Aeril Zafrel. Usai saja menikmati hidangan tengah hari itu, Mia Zara membantu memcuci pinggan mangkuk, tiba-tiba saja muncul Julia Hana di situ.
            “Betul ke kau teman wanita Zafrel?” tanya Julia Hana kepada Mia Zara.
            “Betullah, lagi pun kan Zafrel dah kenalkan saya tadi” balas Mia Zara semula. Julia Hana terkejut mendengar jawapan dari Mia Zara tadi dan terus dia menjeling memandang Mia Zara.
            “Aku tak akan biarkan kau rampas Zafrel dari aku. Aku akan pastikan Zafrel jadi hak aku.” Ugut Julia Hana dia terus mengatur langkah keluar dari dapur itu. Mia Zara kelihatan kaget dengan ugutan daripada Julia Hana itu. Dia mesti beritahu pada Zafrel mengenai perkara ini.
            “Hai sayang! panggil Aeril Zafrel mesra kepada Mia Zara yang sedang mengemas dapur.
            “Awak ni, suka sangat buat saya terkejut sajalah” jawab Mia Zara kasar. Dia memandang muka Aeril Zafrel yang dari tadi asyik tersengih je.
            “Zafrel, tadi Julia Hana jumpa saya kat dapur ni, dia cakap dia akan rampas awak dari saya dan dia akan pastikan awak menjadi milik dia saja” luah Mia Zara. Aeril Zafrel terkejut dengan apa yang Mia Zara beritahunya tadi.
            “Dia cakap macam tu kat awak?”
            “Yelah, saya pun terkejut jugak tak sangka dia berani cakap macam tu.”
            “Kenapa, awak takut kalau betul-betul dia rampas saya dari awak. Jangan-jangan awak pun dah jatuh cinta kat saya jugak kan” sengaja Aeril Zafrel ingin mengusik Mia Zara sambil memandang muka Mia Zara yang kelihatan merah. Malu…
            “Perasan betullah awak ni Zafrel. Sudahlah malas saya nak cakap dengan awak lagi” Mia Zara menjegilkan bijik matanya. Mia Zara terus melangkah meninggalkan Aeril Zafrel sendirian di dapur. Lantas Iqbal terus berlari mendapatkan Mia Zara yang jauh ke depan.
            “Awak marah ke dengan saya?”
            “Taklah, suka sangat-sangat” sindir Mia Zara.
            “Saya minta maaf, tapi awak jangan risaulah saya tidak akan biarkan Julia Hana buat perkara yang tak baik pada awak dan impian dia nak dapatkan saya tidak akan tercapai.” Jelas Aeril Zafrel kepada Mia Zara. Mia Zara tersenyum mendengar pengakuan daripada Aeril Zafrel tadi. Mereka bersama-sama menuju ke ruang tamu semula.
            Tidak lama kemudian, Mia Zara meminta diri untuk pulang. Aeril Zafrel hanya mengikut saja. Sebelum itu, Mia Zara sempat bersalaman dengan Datin Nora dan tetamunya. Mia Zara tahu Datin Nora tidak menyenangi kehadirannya di situ. Mia Zara melabuhkan punggungnya ke dalam perut kereta Aeril Zafrel yang sudah menunggunya dari tadi.
            “Huh! Geram betul saya dengan Zafrel tu Datin. Saya tak sangka pulak dia boleh bawak teman wanita dia balik tadi. Saya memang tahu langsung pasal hal ni. Saya mintak maaf sangat kat Datin dan juga Julia” ucap Datin Nora kepada Datin Safura.
            “Takpelah nak buat macam-mana lagi, baguslah Zafrel dah ada teman wanita sekarang. Tak payahlah nak kenal lagi dengan Julia” sindir Datin Safura.
            “Sudahlah mama, Julia tahu nak buat macam-mana nanti. Julia tak akan biarkan Zafrel jatuh ke tangan orang lain” ucap Julia Hana tegas.
            “Kalau macam itu saya dan Julia mintak diri dululah Datin Nora” ucap Datin Safura lagi.
            “Baiklah” balas Datin Nora ringkas. Dia serba salah pada Datin Safura dan juga Julia Hana. Niatnya untuk menjodohkan Julia Hana dan Aeril Zafrel nampaknya tak tercapai. Datin Safura dan Julia Hana pulang meninggalkan kawasan perumahan itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan