Senarai Kawan

Rabu, 15 Jun 2011

Mencari Sinar Bahagia-Bab 3


BAB 3
            Seperti yang dijanjikan, kereta Aeril Zafrel sudah berhenti di hadapan rumah Mia Zara. Mia Zara terus mendapatkan Aeril Zafrel yang sudah tunggunya di dalam kereta. Mia Zara melabuhkan punggungnya duduk di sebelah Aeril Zafrel. Kereta Audi TT berwarna putih yang di pandu oleh Aeril Zafrel terus meluncur dengan lajunya di atas jalan raya meninggalkan kawasan perumahan itu.
            Aeril Zafrel memberhentikan keretanya di sebuah restoran, di situ mereka duduk dan berbincang tentang perkara yang harus dilakukan untuk memastikan rancangannya berjalan dengan lancar. Aeril Zafrel mengeluarkan fail yang berwarna biru di dalam briefcase dan menyerahkan kepada Mia Zara. Mia Zara mengambil fail itu dan terus membacanya. Mia Zara terkejut apabila isi yang tertulis di dalam fail itu.
            “Apa ni Encik Zafrel? Dua puluh syarat-syarat menjadi pasangan kekasih?” Terbeliak mata Mia Zara apabila membaca tajuk yang tertulis di dalam kertas itu. Aeril Zafrel yang duduk di hadapannya sekadar tersenyum melihat reaksi Mia Zara. Dia sudah menduga mesti Mia Zara terkejut dengan syarat-syarat yang telah dia berikan.
            “Inilah syarat-syarat yang perlu awak baca sebelum kita menjadi pasangan  kekasih, lagi pun awak tak tahu mengenai diri saya. Kalau mama saya bertanya pada awak pasal saya sekurang-kurangnya awak ada jawapan nak jawab. Lagi satu, saya minta awak tolong panggil saya dengan panggilan Zafrel atau lebih mesra ‘abang’ barulah lakonan kita menjadi” terang Aeril Zafrel lagi sambil melemparkan senyuman kepada Mia Zara.  
            “Yelah tu Encik Zafrel, sudahlah saya nak balik” sindir Mia Zara. Dia geram dengan tindakan Aeril Zafrel terhadap dirinya itu.
            “Mia, bukan ke tadi saya dah beritahu panggil saya apa? Selagi awak tak panggil saya dengan panggilan yang saya telah beritahu pada awak tadi, selagi itu kita tak boleh balik. Kita duduk je kat kedai ni lama-lama” geram Aeril Zafrel terhadap Mia Zara. Dia dah kata tadi, Mia Zara kena memanggil dengan panggilan yang telah dia beritahu sebentar tadi.
            “Okey! baiklah Zafrel. Sekarang kita dah boleh balik kan? soal Mia Zara sambil bangun dari tempat duduknya itu. Aeril Zafrel yang mendengarnya terus berasa begitu gembira apabila Mia Zara memanggilnya begitu dan Aeril Zafrel terus bangun dari tempat duduknya dan segera menuju ke arah Mia Zara yang sedang menunggu kedatangannya di situ. Mereka terus meninggalkan perkarangan restoran itu.
            Aeril Zafrel bersandar di balkoni di dalam biliknya sambil mengambil angin waktu malam. Dia tersenyum sendirian, fikirannya masih teringat peristiwa siang tadi di mana dia dan Mia Zara berbincang mengenai rancangannya itu. Dia tidak sabar menunggu hari esok untuk mengenakan Julia Hana dan juga mamanya nanti. Apalah reaksi mamanya dan Julia Hana nanti apabila dia memperkenalkan Mia Zara sebagai kekasihnya nanti. Sudah lama dia berdiri di balkoni itu, terasa matanya semakin berat. Dia mengatur langkahnya masuk semula ke dalam bilik dan dia terus merebahkan dirinya. Hari sudah semakim malam, dia tidak sedar berapa lama dia sudah melelapkan matanya.

2 ulasan: